مانیتورهای بازی سامسونگ
بهترین و محبوب ترین مانیتورهای بازی سامسونگ شامل مدل های Odyssey G9 و Odyssey G7 می شود.
چیزی که این نمایشگرها را استثنایی میکند این است که آنها اولین پنلهای VA (تراز عمودی) بودند که قادر به سرعت پاسخگویی 1 میلیثانیه GtG (انتقال پیکسل خاکستری به خاکستری) بودند.
پنلهای VA نسل قبلی زمان پاسخدهی بهطور قابلتوجهی کندتر داشتند، که منجر به لکهکشی برجسته پشت اجسام با حرکت سریع در صحنههای تاریک میشد.
سرعت پاسخ سریع 1 میلیثانیه GtG در ترکیب با ویژگی اصلی فناوری VA، که نسبت کنتراست بالا است، مدلهای G7 و G9 سامسونگ را برای کسانی که هر دو را میخواهند ایدهآل کرده است:
گیمپلی واکنشگرا و کیفیت تصویر فراگیر با رنگ سیاه عمیق.
علاوه بر این، Odyssey G7 و G9 اولین مانیتورهایی با انحنای صفحه نمایش 1000R تهاجمی بودند که با انحنای طبیعی چشم انسان مطابقت دارد تا تجربه بهتری از دید داشته باشید، اما همه طرفدار چنین انحنای شدید صفحه نیستند.
Odyssey Neo G9 با افزودن یک نور پسزمینه مینی LED با 2048 منطقه کم نور کامل آرایه (FALD) برای کیفیت تصویر HDR بسیار بهتر، نسبت به G9 اصلی بهبود یافته است.
به روز رسانی سیستم عامل
نکته دیگری که شایان ذکر است، بهروزرسانیهای سخت افزار سامسونگ است که در موارد بسیاری عملکرد و یا کیفیت تصویر مانیتورهای خود را اصلاح کرده یا حداقل بهبود بخشیدهاند.
به عنوان مثال، آنها گزینه VRR Control را به مدلهای Odyssey G7 اضافه کردند تا مشکل سوسو زدن روشنایی را برطرف کنند (اگرچه در برخی از واحدها مشکل لکنت میکرو ایجاد کرد) و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر را به مانیتور بازی S27R750 خود اضافه کردند.
البته، اگر این مشکلات در وهله اول وجود نداشتند، بهتر بود، اما بهتر بود دیر رفع شوند تا هرگز – که می تواند در مورد برخی از مدل ها یا تولیدکنندگان مانیتور دیگر صدق کند.
سوسو زدن روشنایی
ما به سوسو زدن روشنایی اشاره کردیم. این مشکل اغلب با مانیتورهای گیمینگ پنل VA سامسونگ با نرخ تازه سازی بالا همراه است.
دو شرکت سامسونگ وجود دارد که یکی تولید کننده مانیتور است و دیگری تولید کننده پنل است.
این خود پنل ها هستند که باعث بروز این مشکل در برخی از واحدها می شوند، به همین دلیل است که ممکن است در سایر مانیتورهای مارک دار با استفاده از پنل های VA سامسونگ، روشنایی VRR را نیز سوسو بزند.
سامسونگ در نهایت این مشکل را در مدلهای Odyssey خود تأیید کرد و امیدواریم همین کار را با سایر مانیتورهای بازی خود که قادر به بهروزرسانی سیستمافزار هستند نیز انجام دهند.
ما همچنین امیدواریم که مدل های آینده این مشکل را نداشته باشند و سایر سازندگان نیز به این مشکل رسیدگی کنند.
هنگامی که نرخ نوسازی متغیر (FreeSync یا G-SYNC Compatible) فعال باشد، سوسو زدن روشنایی VRR به عنوان جهش سریع در روشنایی تصویر با نرخ فریم ناپایدار مشخص می شود.
همچنین معمولاً در منوهای بازی و صفحههای بارگیری و زمانی که FPS شما در آستانه LFC قرار دارد (معمولاً ~48FPS برای کارتهای AMD و ~60FPS برای پردازندههای گرافیکی NVIDIA) رخ میدهد.
به خاطر داشته باشید که این مشکل تنها بر برخی از واحدهای مانیتور تأثیر می گذارد.
بنابراین، برای مثال، یک واحد از S27R750 ممکن است دارای سوسو زدن روشنایی قابل توجه باشد، اما واحد دیگر ممکن است اصلاً از این مشکل رنج نبرد.
حالت شبیه سازی sRGB
یکی دیگر از مواردی که مایلیم در مانیتورهای سامسونگ بهبود پیدا کند، گیره گاموت sRGB در مانیتورهای دارای وسعت گسترده است.
به عنوان مثال، Samsung G7 دارای 95٪ وسعت DCI-P3 (معادل حدود 125٪ sRGB) است.
این بدان معناست که محتوای DCI-P3 عالی به نظر می رسد، اما محتوای sRGB بیش از حد اشباع به نظر می رسد، اگرچه برخی از کاربران این را ترجیح می دهند.
به هر حال، برخی از مانیتورها دارای حالت sRGB هستند که برای خروجی رنگ دقیق تر هنگام مشاهده محتوای sRGB، وسعت رنگ را به 100٪ sRGB محدود می کند.
با این حال، حالت sRGB در سامسونگ G7، وسعت را تنها به 115 درصد می رساند. بنابراین، اشباع را کمی کاهش می دهد، اما برای کارهای مهم رنگ کافی نیست.
از آنجایی که به دلیل تغییر گاما/اشباع، از پنلهای VA برای درجهبندی رنگی جدی استفاده نمیشود، این معمولاً برای اکثر کاربران مشکلساز نیست، اما اگر یکی از مانیتورهای IPS با وسعت گسترده سامسونگ را خریداری کنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. سامسونگ U28R550 که اصلا حالت sRGB ندارد.
توجه داشته باشید که اگر رنگ سنج دارید و خودتان میتوانید مانیتور را نمایه کنید، یا اگر کارت گرافیک AMD دارید و میتوانید وسعت را از طریق نرمافزار درایور گرافیک Radeon ببندید، این مشکل برای برنامههای مدیریتشده با رنگ نیست.
اگر یک پردازنده گرافیکی NVIDIA دارید، یک راه حل از طریق یک برنامه شخص ثالث وجود دارد.
مانیتورهای آینده
در حالی که مانیتور محبوب Dell Alienware AW3423DW از پنل QD-OLED سامسونگ (سازنده پنل) استفاده می کند.
سامسونگ (سازنده مانیتور) هنوز مدل خود را با استفاده از همان پنل سامسونگ Odyssey G8QNB منتشر نکرده است.
از آنجایی که مدل سامسونگ از ماژول G-SYNC استفاده نمیکند، آنها این شانس را دارند که محصولی محبوبتر بسازند، زیرا میتواند ارزانتر باشد و دارای پشتیبانی DSC، گزینههای اتصال بیشتر و بدون نیاز به فن خنککننده باشد.
تا زمانی که G8QNB به درستی عملکرد VRR را تنظیم کند و کنترل کیفیت مناسبی داشته باشد، ممکن است از تاج AW3423DW پیشی بگیرد.
سامسونگ همچنین به زودی عرضه مدلهای Neo G8 خود را با نور پسزمینه مینی LED FALD، از جمله اولین نمایشگر گیمینگ 4K 240 هرتزی، آغاز خواهد کرد.
یکی دیگر از مدلهای جالب آینده، Odyssey Ark با پنل منحنی 55 اینچی 4K Multi-View 1000R است.