اخبار

راهنمای کامل معرفی و مقایسه ویژگی مانیتورها

مانیتور‌ها پنجره‌ای به دنیای کامپیوترهای دسکتاپ هستند. بدون داشتن نمایشگری مناسب هر کاری با کامپیوتر شخصی، کم‌فروغ و بی‌رنگ و لعاب به‌نظر می‌رسد. به همین جهت مقاله ی راهنمای کامل معرفی،مقایسه و ویژگی های صفحات نمایشگر را جهت تسهیل انتخاب و راهنمایی برای شما برای خرید محصولات به گردآوری کرده ایم.

سازندگان مانیتور به خوبی می‌دانند که تجربه کار با دسکتاپ تا چه اندازه تحت تأثیر کیفیت، ابعاد و مشخصات مانیتور‌ها است و بازار را با انواع گوناگونی از مانیتور‌ها با ویژگی‌ها و رده‌های کاربری مختلف پر می‌کنند. مانیتور‌های زیادی با رزولوشن‌های مختلف، ابعاد و ویژگی‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شود و از سویی ما اهداف متفاوتی برای کار با یک مانیتور داریم. برخی از ما به مانیتوری برای کارهای روزمره، مرور وب و تماشای ویدئو نیاز داریم، برخی به‌دنبال مانیتوری برای ارتقای تجربه گیمینگ خود هستیم و برخی دیگر خواهان نمایشگری درخور برای انجام کارهای حرفه‌ای نظیر آفرینش گرافیکی، طراحی سه‌بعدی و ویرایش ویدئو هستیم. بنابراین باید بدانیم برای هر کدام از این کاربرد‌ها چه نمایشگری با چه ویژگی‌هایی مناسب است.

 

در زیر به معرفی،مقایسه ویژگی های مانیتور میپردازیم:

 

انواع پنل نمایش

یکی از عمده ترین تفاوت ها و ویژگی های منحصر به فرد هر مانیتور،نوع پنل نمایش آن نمایشگر میباشد

در زیر،به معرفی و مقایسه ی تفاوت و انواع پنل های نمایشی خواهیم پرداخت:

پنل TN

یکی از فناوری های قدیمی محسوب میشه و دیرزمانی است که در نمایشگرها استفاده می‌شوند که به دلیل هزینه پایین همچنان مورد استفاده قرار میگیرد.ضعف این پنل، زاویه‌ی دیدِ محدود و کنتراست کمتر نسبت به انواع دیگر است و روی هم رفته کیفیت بالایی ارائه نمی دهد.

پنل  VA

نسبت به پنل TN قادر به نمایش طیف‌های رنگی با کیفیت بالاتری نسبت به پنل‌های TN هستند و زاویه‌ی دید بهتری نسبت به آنها دارند.

اما به پای کیفیت پنل IPS نمی‌رسد و نکته‌ی قابل توجه در مورد پنل‌های VA این است که نسبت به دیگر پنل‌های LCD کنتراست بهتری ارائه می‌دهند و رنگ سیاه و صحنه‌های تاریک را با کیفیتِ واقعی‌تری نشان می‌دهند.

پنل IPS

این پنل ها را میتوان بهترین و متوازن‌ترین فناوری موجود از حیث کیفیت تصویر و دقتِ نمایش رنگ‌ها و زاویه‌ی دید خطاب کرد. از این رو برای طراحی، کارهای گرافیکی و تولید محتوای رسانه‌ای مقبولیت و اولویت بیشتری دارند. و نسبت به سایر پنل ها قیمت بالاتری دارند که به لطف کیفیت بالا و وضوح تصویر به چشم نمی آید.

 

اندازه‌ی نمایشگر

 

طبیعی است که هرچقدر نمایشگر بزرگ‌تر باشد، فضای بیشتری برای انجام کارهای مورد نظر خود در اختیار خواهید داشت اما بزرگ‌تر بودن لزوماً به معنای مناسب‌تر بودن نیست. به عنوان مثال، مانیتورهای بزرگ‌تر فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و در ضمن باید به قیمت بالاتر آن‌ها هم اشاره کنیم.

اکثر مانیتورها معمولا بین ۲۳ تا ۳۲ اینچ هستند اما می‌توانید گزینه‌های با اندازه‌ی کوچک‌تر و بزرگ‌تر از این محدوده را پیدا کنید. بسیاری از کاربران به مانیتورهای ۲۷ اینچی علاقه دارند زیرا نه زیاد بزرگ و نه چندان کوچک هستند و قیمت خیلی بالایی هم ندارند. با این حال اگر برای برنامه‌های خود به فضای بیشتری نیاز دارید، بهتر است مانیتور ۳۲ اینچی خریداری کنید و اگرچه بودجه‌ی شما محدود است، بهتر است بین مانیتورهای حدودا ۲۳ اینچی دست به انتخاب بزنید.

از طرف دیگر، باید به مانیتورهای اولترا واید اشاره کنیم که از نسبت ابعاد ۲۱:۹ بهره می‌برند. این در حالی است که مانیتورهای استاندارد مبتنی بر نسبت ابعاد ۱۶:۹ هستند. همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، این مانیتورها فضای افقی بیشتری را اشغال می‌کنند و بنابراین قبل از خرید آن‌ها، از داشتن فضای مورد نیاز در میز خود اطمینان حاصل کنید. همچنین باید خاطرنشان کنیم که این مانیتورها معمولا قیمت بالایی دارند. با این حال، برای برخی کاربران این نوع مانیتورها کاملا ایده آل محسوب می‌شوند و می‌توانند نیازهای آن‌ها را برطرف کنند.

رزولوشن

یکی از موضوعات مهم در معرفی و مقایسه ویژگی مانیتورها،موضوع رزولیشن یا کیفیت صفحه ی نمایش است.تصاویری که روی پنل هر نمایشگر می‌بینیم، متشکل از میلیون‌ها نقطه نوری یا اصطلاحا پیکسل کوچک است و هرچه این پیکسل‌ها بیشتر باشند، تصویر نهایی با جزییات بالاتری نمایش داده می‌شود. رزولوشن هم اصطلاحی است که از آن برای ذکر تعداد پیکسل‌های موجود در هر نمایشگر استفاده می‌شود. امروزه وضوح (1080p (Full HD و (1440p (QHD/2K و (2160p (UHD/4K در حال تبدیل شدن به استانداردهای اصلی در صنعت مانیتور هستند.

اکثر برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های به خوبی از هر سه رزولوشن پشتیبانی می‌کنند و انتخاب نهایی به بودجه و نیازهای شما بستگی دارد. وضوح  1080p برای اکثر کاربران کفایت می‌کند و وضوح 4K نیز بهترین گزینه برای نمایشگرهای بزرگ است و معمولا با استانداردهایی مثل HDR هم سازگاری دارد.

 

 

یک نکته ی خیلی مهم در انتخاب نمایشگر:

نکته مهمی که در این معرفی و مقایسه ی ویژگی مانیتورها باید به آن اشاره کنیم این است که مواردی مثل ضعف کارت گرافیک مانع از دستیابی بسیاری از کاربران به وضوح QHD و UHD است.بنابراین لازم است پیش از تصمیم گیری در مورد رزولوشن مانیتور، پشتیبانی کارت گرافیک (GPU) خود از 4K یا UHD را بررسی کنید چرا که در صورت عدم پشتیبانی، نمی‌توانید از حداکثر کارایی مانیتور خود بهره ببرید.

 

نرخ نوسازی یا رفرش ریت

“ریفرش ریت” (Refresh Rate) تعداد دفعاتی است که مانیتور دستگاه شما در هر ثانیه با تصاویر جدید به‌روزرسانی می‌شود. به‌عنوان مثال، ریفرش ریت 60 هرتز یعنی این‌که نمایشگر در هر ثانیه 60 بار به‌روزرسانی می‌شود. هر چه این عدد بیشتر شود تصویر بهتر و زیباتری به‌دست می‌آید.

چرا Refresh Rate حائز اهمیت است؟

تغییر «Refresh Rate» در مانیتورهای CRT قدیمی اهمیت بیشتری داشت، چراکه پایین بودن مقدار آن باعث چشمک زدن صفحه نمایش می‌شد. داشتن رفرش ریت بالا می‌تواند باعث از بین رفتن این چشمک‌ها شود.

در نمایشگرهای LCD و تخت امروزی دیگر در رفرش ریت‌های پایین نیز چشمک زدنی وجود ندارد. با این حال بالا بودن رفرش ریت به معنای تصویری روان‌تر خواهد بود. از همین رو است که نمایشگرهای گران‌تر که برای گیمینگ طراحی شده‌اند به دنبال تبلیغ رفرش ریت‌های بالاتر همانند 144 هرتز یا 240 هرتز هستند. از آنجایی که نمایشگرهای معمولی تنها 60 هرتز هستند قدرت مانیتورهای گیمینگ کاملا واضح است. تفاوت بین این نمایشگرها حتی در هنگام تکان دادن ماوس در صفحه نیز قابل توجه است.

زمانی که می‌خواهید یک نمایشگر تهیه کنید، همیشه رفرش ریت بالاتر بهتر است، ولی تنها عامل مهم نیست ولی هر نمایشگری که تهیه می‌کنید، همیشه بهتر است از بالاترین رفرش ریت مورد پشتیبانی آن استفاده نمایید.

 

اتصالات

یکی از مهمترین بخشهایی که برای معرفی و مقایسه ی ویژگی مانیتورها باید به آن توجه کنید بخش اتصالات است. خوشبختانه اکثر مدلهای جدید هر گونه اتصالی را که بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

DisplayPort

جایگزین مدرن‌تر پورت‌های DVI و HDMI بوده و با ارایه اتصالی با پهنای باند بیشتر، باعث باریکتر شدن و سبکتر شدن مانیتورهای جدیدتر می‌شود، زیرا به مدار خاصی برای دریافت سیگنالهای ویدیویی نیاز ندارد.

DVI

در برخی از مانیتورهای جدید به دلیل وجود پورت HDMI از تعبیه پورت DVI  صرف نظر شده است. زمان خرید، توجه کنید که دستگاه شما کابل DVI-to-HDMI را داشته باشد یا ویدیو کارت شما از اتصال HDMI پشتیبانی کند. ترجیحا مدلی را انتخاب کنید که حداقل یک پورت DVI داشته باشد.

HDMI

با HDMI می‌توانید به دستگاه‌های اچ دی مثل بلو ری پلیر، کنسول بازی و یا رسیور اچ دی متصل شوید. این اتصال در حال حاضر بسیار پر طرفدار است و کمتر اتفاق می‌افتد که مانیتوری 22 اینچی یا بالاتر این پورت را نداشته باشد. اگر می‌خواهید از مانیتورتان به عنوان یک تلویزیون استفاده کنید، پورت HDMI یک ضرورت است.

 

خرید مانیتور با گارانتی

مانیتور  144 هرتز اچ پی مدل

25MX GAMING

مانیتور اچ پی مدل 24F

مانیتور اچ پی مدل 25ER

مانیتور دل مدل P2419H

مانیتور لنوو مدل Legion Y25F-10

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید