آشنایی با تجهیزات شبکه

کاربردها و مزایای اکسس پوینت (Access Point)

مقدمه

 

اکسس پوینت که با نام اختصاری AP یا WAP شناخته میشود، یکی از دستگاه هایی است که در شبکه های LAN و WLAN بسیار مورد استفاده میباشد.در این مقاله به توضیح و معرفی مزایا و کاربردهای اکسس پوینت در شبکه ها پرداخته و در مقالات آتی با شیوه ی نصب و راه اندازی و انواع AP آشنا خواهیم شد.

اکسس پوینت (Access Point) چیست؟

اکسس پوینت دستگاهی است که در هر شبکه با تولید شبکه ی محلی بیسیم (WLAN) میتواند وایرلس را در قسمت های بیشتری گسترش داده و تعداد کاربران متصل به شبکه را افزایش دهد.اکسس پوینت یک دستگاه بیسیم است که درون شبکه قرار گرفته و ضمن ایجاد شبکه ی وایرلس، ارتباط شبکه ای ثابتی بین کلاینت ها با شبکه ی LAN برقرار میکند.

از مزایای شبکه ی بیسیم این است که شما میتوانید در محیط شبکه ی خود با اتصال به شبکه ی بیسیم (Wireless) درون محیط جابه جا شده و اتصال خود را با شبکه حفظ کنید.اما در شبکه ی سیمی (LAN) شما توانایی جابجایی دستگاه خود را ندارید.

در قالب مثال برای آشنایی با شیوه ی کاری اکسس پوینت، زمانیکه شما درون محیط کار خود جابجا میشوید،دستگاه شما(موبایل،تبلت و ….) اتصال خود را با اکسس پوینتی که به آن متصل است حفظ میکند. زمانیکه شما از محیط آنتن دهی آن اکسس پوینت دورتر شوید، دستگاه شما اتوماتیک اتصال خود را سوییچ کرده و به یک اکسس پوینت دیگر که درون شبکه ی شما وجود دارد متصل میشود تا اینترنت شما قطع نشود و همزمان با این سوییچینگ اتصال شما با اینترنت برقرار باقی خواهد ماند و شما متوجه این سوییچینگ نخواهید شد.

 

نحوه ی کاربرد اکسس پوینت در شبکه ی Wireless مبتنی بر WLAN

یکی از نکات قابل توجه در مورد نصب و محل قرارگیری اکسس پوینت ها در شبکه این است که، محل قرار گیری AP ها باید طبق طراحی درست و دقیق صورت پذیرد تا از همپوشانی فرکانس ها و ایجاد نویز در شبکه جلوگیری کند.

 

کاربردها و مزایای اکسس پوینت (Access Point) چیست؟

اکسس پوینت (AP) با کابل اترنت به روتر یا سوئیچ یا هاب سیمی وصل می‌شود و سیگنال های وای فای را در منطقه مورد نظر فراهم می‌کند. مثلا اگر می‌خواهید دسترسی به وای فای را در قسمت پذیرش یا یک بخش جدید در شرکت خود داشته باشید، نیازی به نصب روتر در آن بخش نمیباشد.میتوانید تنها با اضافه کردن یک AP به مجموعه خود،اینترنت آن بخش را تامین کنید. همچنین برخی مودم ها قابلیت Wireless دارند و باعث می‌شوند بتوان مودم را به اکسس پوینت تبدیل کرد.در سازمان های بزرگ از چندین اکسس پوینت استفاده می‌شود تا کارمندان بتوانند به صورت بی سیم از مکان های وسیع به شبکه مرکزی (WLAN) وصل شوند.

برخی از کاربردهای Access Point
  • از اکسس پوینت جهت اتصال به اینترنت استفاده میشود.
  • برخی اکسس پوینت ها برای دسترسی به شبکه های جانبی هستند مثلا دسترسی وایرلس کارمندان به فایلها از سرور و File Center
  • برخی اکسس پوینت ها جهت اتصالات جانبی مانند بلوتوث و یا اتصالات بدون سیم هم کاربرد دارند.
  • از اکسس پوینت برای تقویت سیگنال در یک شبکه هم میتوان با حالت Repeater Mode استفاده کرد.

 

مزایای استفاده از اکسس پوینت (Access Point) در اینترنت وایرلس
  •  شبکه انعطاف پذیر و پشتیبانی از مود ها و حالات مختلف شبکه شامل :  ….،Simplex AP، Wireless Client، Wireless Bridge
  • افزایش محدوده انتقال سیگنال (100 الی 300 متر به ازای هر AP)
  • بالابردن تعداد مصرف کنندگان از شبکه ی مرکزی(مناسب برای ادارات و شرکت ها)
  • کاهش هزینه و کاهش حجم کابل مصرفی در شبکه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید