تکنولوژی

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) بخش اول

هر آن چه که باید در مورد نسل پنجم شبکه تلفن همراه (شبکه 5G) بدانید و با آن آشنا شوید در این مقاله معرفی شده است:

فناوری 5G چیست؟

5Gنسل پنجم شبکه تلفن همراه است. این استاندارد جدید جهانی بی سیم پس از شبکه های 4G,3G,2G,1G است. 5G بستر شبکه جدیدی را ایجاد می کند که تقریباً همه چیز را از جمله ماشین ها ، اشیاء و دستگاه ها را به هم متصل می کند. فناوری بی سیم 5G به منظور ارائه حداکثر سرعت داده چند گیگابایت بر ثانیه، تأخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر، ظرفیت شبکه عظیم، افزایش دسترسی و تجربه کاربری یکنواخت تری برای کاربران دارد. عملکرد بالاتر و بهبود کارایی ، تجربیات کاربران جدید را تقویت کرده و صنایع جدید را به هم متصل می کند.

مخترع تکنولوژی 5G کیست؟

هیچ شرکت یا شخصی مالک 5G نیست، لیکن چندین شرکت در داخل اکوسیستم تلفن همراه وجود دارند که به زنده شدن 5G کمک می کنند. کوالکام نقش عمده ای در اختراع بسیاری از فناوری های اساسی دارد که صنعت را به جلو حرکت می دهد و 5G ، استاندارد بی سیم فعلی را تشکیل می دهد.
در قلب پروژه مشارکت نسل سوم  (3GPP)، سازمان صنعتی هست که مشخصات جهانی  (3G UMTS)از جمله (HSPA، 4G LTE و 5G) را مشخص می کند.
3GPPبسیاری از اختراعات ضروری را در تمام جنبه های طراحی 5G ، از رابط هوا تا لایه سرویس ، هدایت می کند. سایر اعضای 3GPP-5G از فروشندگان زیرساخت و تولیدکنندگان قطعات و دستگاه تا اپراتورهای شبکه تلفن همراه و ارائه دهندگان خدمات عمودی متغیر هستند.

 

 

5G از چه فناوری های زیر بنایی تشکیل شده است؟

5G بر اساسOFDM (چند ضلعی تقسیم فرکانسی متعارف) ، روشی برای تعدیل سیگنال دیجیتال در چندین کانال مختلف برای کاهش تداخل و جلوگیری از تضعیف می باشد. 5G از رابط هوایی 5G NR در کنار اصول OFDM استفاده می کند. 5G همچنین از فناوری های پهنای باند وسیع تری مانند زیر 6 گیگاهرتز و mmWave استفاده می کند.
به عنوان مثال: 4G LTE ،  5G OFDM بر اساس همان اصول شبکه تلفن همراه عمل می کند. با این اوصاف، رابط هوایی جدید   5G NR می تواند OFDM را بیشتر افزایش دهد تا انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بالاتری را ارائه دهد. این موضوع می تواند دسترسی بیشتر  5Gرا به افراد برای انواع موارد مختلف استفاده فراهم کند.

5Gبا گسترش استفاده از منابع طیف، از زیر 3 گیگاهرتز در 4G به 100 گیگاهرتز و فراتر از آن ، پهنای باند وسیع تری را به ارمغان می آورد.  5Gمی تواند در هر دو باند پایین کار کند که ظرفیت فوق العاده و توان چند گیگابیت بر ثانیه و تأخیر کم را به ارمغان می آورد.

5G نه تنها برای ارائه خدمات سریع تر در مقایسه با 4G LTE طراحی شده است ، بلکه می تواند به حوزه های خدماتی جدیدی مانند ارتباطات مهم ماموریت و اتصال IoT عظیم نیز گسترش یابد. این را می توان با بسیاری از تکنیک های جدید طراحی رابط هوایی 5G NR ، مانند یک طرح فریم TDD مستقل جدید فعال کرد.

 

تکنولوژی 5G

 

 

 

تفاوت بین نسل های قبلی شبکه های تلفن همراه و 5G چیست؟

نسل های قبلی شبکه های تلفن همراه 3G ، 2G، 1G و 4G هستند.

نسل اول :(1G)

دهه 1980: 1Gصدای آنالوگ را ارائه کرد.

نسل دوم :(2G)

اوایل دهه 1990: 2Gصدای دیجیتالی را معرفی کرد

نسل سوم :(3G)

اوایل دهه 2000: 3Gداده های تلفن همراه به عنوان مثال (CDMA2000) را به ارمغان آورد.

نسل چهارم :(4G LTE)

دهه 2010:  4G LTEعصر پهنای باند تلفن همراه را آغاز کرد.

 5G یک رابط هوایی یکپارچه و با قابلیت بیشتر است. این برنامه با ظرفیت گسترده ای طراحی شده است تا بتواند تجربیات کاربر نسل بعدی را تقویت کند ، مدل های استقرار جدید را تقویت کرده و خدمات جدیدی را ارائه دهد.

5G با سرعت بالا ، قابلیت اطمینان برتر و تأخیر ناچیز ، اکوسیستم تلفن همراه را به قلمرو های جدیدی گسترش می دهد. 5G بر همه صنایع تأثیر می گذارد و حمل و نقل ایمن تر ، مراقبت های بهداشتی از راه دور، کشاورزی دقیق، لجستیک دیجیتالی و موارد دیگر را به واقعیت تبدیل می کند.

 

 

دلایل برتری 5G نسبت به 4G:

  •  5Gبه طور قابل توجهی سریعتر از 4G می باشد.
  • ظرفیت  5Gبیشتر از 4G است.
  •  5G تاخیر قابل توجه کمتری نسبت به 4G دارد.
  •  5G یک پلتفرم یکپارچه است که توانایی بیشتری نسبت به 4G دارد.
  • در حالی که 4G LTE بر ارائه خدمات بسیار سریع تر از 3G بوده است، 5G به عنوان یک پلت فرم متحد و توانمندتر طراحی شده است که نه تنها تجربیات پهنای باند تلفن همراه را بالا می برد ، بلکه از خدمات جدیدی مانند ارتباطات مهم ماموریت و IoT عظیم نیز پشتیبانی می کند.
  • 5G همچنین می تواند همه انواع طیف (دارای مجوز ، مشترک ، بدون مجوز) و باندها(کم ، متوسط ​​، زیاد) طیف گسترده ای از مدل های استقرار (از سلول های ماکرو سنتی تا نقاط داغ) و روش های جدید اتصال (مانند دستگاه) را پشتیبانی کند.
  •  5Gهمچنین به گونه ای طراحی شده است که از طیف وسیعی از پارادایم ها و باندهای تنظیم کننده طیف موجود استفاده کند.
  •  5Gمی تواند به طور قابل توجهی سریع تر از  4G باشد و حداکثر سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه (Gbps) داده و 100+ مگابیت بر ثانیه (مگابیت بر ثانیه) نرخ متوسط ​​داده را ارائه دهد.
  • 5Gبرای پشتیبانی 100 برابر افزایش ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه طراحی شده است.

 

 

خدمات تکنولوژی 5G:

به طور کلی ، 5G در سه نوع اصلی خدمات متصل ، از جمله پهنای باند تلفن همراه پیشرفته ، ارتباطات مهم ماموریت و IoT عظیم استفاده می شود. قابلیت تعیین کننده  5G این است که برای سازگاری با آینده طراحی شده است توانایی پشتیبانی انعطاف پذیر از خدمات آینده که امروزه ناشناخته است.

 

پهنای باند تلفن همراه پیشرفته:

فناوری تلفن همراه 5G علاوه بر اینکه تلفن های هوشمند ما را بهتر می کند ، می تواند تجربیات همه جانبه جدیدی مانند VR و AR را با سرعت سریع تر و یکنواخت تر داده ، تأخیر کمتر و هزینه کمتر برای هر بیت به ارمغان بیاورد.

ارتباطات مهم ماموریت:

5G می تواند خدمات جدیدی را ایجاد کند که می تواند صنایع را با پیوند های فوق العاده قابل اعتماد ، در دسترس و با تأخیر کم مانند کنترل از راه دور زیرساخت های حیاتی ، وسایل نقلیه و روش های پزشکی متحول کند.

اینترنت اشیا عظیم:

5G قصد دارد تعداد زیادی سنسور تعبیه شده را تقریباً در همه چیز از طریق توانایی کاهش سرعت داده ها ، با قدرت و تحرک و ارائه راه حل های اتصال بسیار کم هزینه متصل کند.

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (شبکه 5G) بخش دوم

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید