آشنایی با تجهیزات شبکه

میکروتیک چیست،چه کاربردها و انواعی دارد؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به معرفی موضوع مهمی به عنوان میکروتیک چیست،چه کاربردها و انواعی دارد بپردازیم

در ابتدا باید برای آشنایی با مفهوم روتر میتوانید به مقاله ی روتر رجوع کرده و با شناخت کامل از این مفهوم به ادامه ی صحبت در مورد میکروتیک بپردازیم.برای شناخت روتر میکروتیک باید دانست که این دستگاه یکی از تجهیزات سخت افزاری ارتباطات شبکه ای میباشد که کاربرد بسیاری در شبکه ها،مخصوصا شبکه های بزرگ با پیچیدگی و تعداد ISP های متعدد دارد.

لیست موضوعات مورد بحث در این مقاله

  1. سابقه و معرفی شرکت میکروتیک
  2. معرفی نرم افزار میکروتیک
  3. کاربردهای میکروتیک
  4. مدیریت ترافیک و پهنای باند
  5. مسیریابی (Routing)

 

سابقه و معرفی شرکت میکروتیک

شرکت میکروتیک که در سال 1996 در کشور لتونی تاسیس شد،در ابتدا با هدف طراحی و ساخت انواع روتر فعالیت خود را آغاز کرد، اما درادامه موفق به طراحی سیستم عاملی بر پایه سیستم عامل لینوکس هم شد.اولین محصولی که این شرکت به بازار عرضه کرد سیستم عامل میکروتیک مخصوص خودش بود که در واقع پایه و زیرساخت آن همان لینوکس است. این سیستم عامل بر روی pc های معمولی نصب می‌شد.هدف از ساخت این محصول رقابت با شرکت های بزرگی همچون سیسکو ولی با قیمت پایین تر بوده. البته دقت داشته باشید که قیمت پایین این محصولات از کیفیت آنها کم نکرده است. اگر در زمینه شبکه فعالیت دارید حتما آشنایی لازم با شرکت سیسکو و محصولا با کیفیت این برند را دارید. این شرکت محصولات گران قیمت (روتر، سوئیچ و….) و با کیفیتی را روانه بازار کرده است.

در سال ۲۰۰۲ شرکت میکروتیک به این نتیجه رسید که برای پایداری بالاتر سیستم عامل خود،  وارد فاز تولید سخت افزار های جدیدی برای آن شود که باعث تولید روترهای میکروتیک شد.

 

معرفی نرم افزار میکروتیک

 

شرکت Microtic برای توسعه سیستم های خود،سیستم عاملی تحت عنوان Mikrotic RouterOS ایجاد کرد.این سیستم عامل بر پایه ی لینوکس بوده و قابلیت نصب هم بر روی کامپیوتر های شخصی و سرورهای مجازی و هم برو روی سخت افزارهایی با نام RouterBoard را دارد.این سیستم عامل به دلیل وجود تغییرات بر روی هسته ی لینوکس، این امکان را دارد تا به عنوان VPN,Firewall,Wireless و …. فعالیت کند.

 به زبان ساده تر: این سیستم عاملقابلیتهای زیادی دارد و می توان در محیط های کوچک تا متوسط از آن استفاده نمود.در واقع MikroTik  از PC های ما یک Router کارآمد می سازد و این امکان را به ما می دهد که به آسانی بر روی آن پورتهای مختلف را اضافه و کم کنیم.یکی از برنامه های کاربردی برای استفاده از میکروتیک بر روی سیستم های شخصی،برنامه ی WinBox میباشد.این برنامه  سبک و در عین حال کار آمد برای مدیریت و روتینگ مجموعه،بررسی ترافیک و ایجاد شبکه های مورد نیاز در مجموعه ی شما میباشد.Winbox در واقع یک رابط کاربری گرافیکی است که برای کانفیگ و یا تنظیم مسیریاب ها و نظارت بر نوع کارکرد آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محیط برنامه ی WinBox

 

کاربردهای میکروتیک

  1. Routing
  2. Firewall
  3. DHCP Server
  4. NAT (Network Address Translate)
  5. Proxy Server
  6. Radius , User Management
  7. Wireless
  8. Load Balancing
  9. VPN (Virtual Private Network)
  10. MPLS
  11. Quality of Service

 

مدیریت ترافیک و پهنای باند

 

یکی از دغدغه های و مشکلات یک مجموعه میتواند عمدتا میزان حجم مصرفی و دسترسی کلاینت ها باشد. یکی از قابلیت های میکروتیک محدود‌سازی و مدیریت پهنای باند داخلی (LAN) و خارجی (اینترنت) میباشد.شما قادر خواهید بود گروهی از کاربران، محدوده IP و … را به تفکیک مقصد، مبدا، نوع برنامه، پورت و … مدیریت کنید. شما میتوانید با تنظیمات دقیق و حرفه ای،کنترل ترافیک شبکه ی خود را مدیریت کنید.به عنوان مثال در یک مجموعه ممکن است یک سرویس اینترنت ADSL یک سرویس اینترنت رادیویی وجود داشته باشد.شما میتوانید با تنظیمات دقیق به کاربران خود طبق شرایط، میزان دسترسی به اینترنت و استفاده خاص از هر کدام از ISP ها در شرایط خاصی که شما طراحی میکنید را بدهید.

یکی از قابلیت های دیگر میکروتیک استفاده و راه اندازی پراکسی سرور است.بدین صورت که کاربران شما با بازدید از هر وبسایت،اطلاعات آن وبسایت در حافظه cache سرور شما قرار گرفته و در صورت نیاز سایر کلاینت ها به آن وبسایت،اطلاعات سریعتر به آنها نمایش داده شده و بدین صورت حجم مصرفی شما در مجموعه کمتر میشود.

 

 

مسیریابی (Routing)

یکی از کاربردهای مهم Microtic، استفاده از آن به عنوان روتر یا مسیریاب می باشد. در خیلی از موارد به عنوان مثال وجود شعب متعدد یا وجود شبکه های متعدد در یک مجموعه،اتصال کلاینت ها به شبکه اختصاصی مجموعه، مهم ترین اصل برای ادامه ی روند کاری میباشد.به همین منظور از آنجایی که یکی از قابلیت های میکروتیک توانایی ایجاد ارتباط و متصل کردن شبکه ها بهم میباشد،شما میتوانید به راحتی از میکروتیک برای روتینگ به همراه تمامی پروتکل های موجود در آن استفاده کنید. شما می‌توانید با ساخت ارتباط VPN بین شعبات خود ارتباط امن برقرار کرده و منابع موجود بین شعبات از قبیل فایل شیرینگ پرینترها برنامه‌ها و دوربین‌ها و … با اعمال محدودیتهای دسترسی برای استفاده قرار دهید.

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید