تکنولوژی

تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی انسان (بخش دوم)

در ادامه به شرح انواع تکنولوژی های جدید می پردازیم:

همکاری انسان و ربات

ربات‌ها به لطف هوش مصنوعی می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. ربات‌ها در آینده ای نزدیک قادر به خلق آثار هنری و طراحی خواهند بود. البته در حال حاضر هم در عمل‌های جراحی و موارد دیگر کاربرد دارند. ربات‌های امروزی خیلی باهوش‌تر از گذشته هستند و توانایی یادگیری دارند و می‌توانند بدون دخالت انسان به محیط خود پاسخ دهند.

در آینده ای نه چندان دور در صنایع خاص، انسان‌ها و ربات‌ها همکاری یکپارچه‌ای خواهند داشت که به آن cobot گفته می‌شود.

سیستم عامل های دیجیتال

از نمونه‌های پلتفرم‌های دیجیتال فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و … میتوان نام برد. شبکه‌هایی که ارتباط و تبادل نظر بین افراد را خیلی راحت‌ تر کرده‌اند. این روند مدل‌های تجاری را در بازار تغییر داده است و بسیاری از مشاغل سنتی در آینده ای نزدیک به این پلتفرم‌ها منتقل شده و دیجیتالی می‌شوند.

مفهومی که امروزه با اسم دیجیتال مارکتینگ در حال تغییر اقتصاد و تجارت جهانی است.

 

هواپیمای بدون سرنشین

هواپیماهای هوشمند که یا از راه‌دور و یا به صورت خودکار کنترل و خلبانی می‌شوند، چهره عملیات نظامی را تغییر داده‌اند. مأموریت‌های جستجو و نجات، اطفا حریق و حمل و نقل، رساندن سریع دارو به بیماران، جابه‌جایی نمونه‌های بیماران به بیمارستان‌ها و … توسط تکنولوژی پهپاد رنگ واقعیت می‌گیرند.

 

محاسبات و رایانه های کوانتومی

محاسبات کوانتومی مبتنی بر اصول نظریه کوانتوم است که رفتار انرژی و مواد را در سطح اتمی و زیر اتمی بررسی می‌کند. رایانه‌های کلاسیک تنها می‌توانند اطلاعات را در بیت‌هایی بر اساس سیستم ۰ و ۱ رمزگذاری کنند ولیکن رایانه‌های کوانتومی ساختاری کاملا متفاوت دارند. محاسبات کوانتومی قادر است مسائلی را حل کند که تا پیش از این غیر قابل حل بوده است. محاسبات کوانتومی در حال حاضر تا حد زیادی به آزمایشگاه‌ها محدود شده‎است.

 

 

چاپ سه بعدی، چهار بعدی و ساخت مواد طبیعی

چاپ سه بعدی، فرآیندی است که در آن چاپگر سه بعدی با قرار دادن لایه به لایه مواد مطابق با مدل دیجیتالی سه بعدی، اشیای سه بعدی را ایجاد کند.چاپ ۴ بعدی فرایندی است که از طریق آن یک شی چاپ شده سه بعدی بر اثر تأثیر انرژی‌های ورودی و خارجی مانند دما، خود را به ساختار دیگری تبدیل کند. تکنولوژی چاپ سه بعدی و ۴ بعدی کاربردهای بسیار گسترده‌ای در تکنولوژی آینده خواهند داشت.

تکنولوژی چاپ سه بعدی و ۴ بعدی یکی از فناوری‌های کاربردی خواهد بود که جهان را دگرگون می کند.

فناوری نانو و علم مواد، خالق اجسام شگفت انگیز آینده

فناوری نانو عموما برای ساخت محصولاتی استفاده می‌شود که از قطعات کوچک استفاده می‌کنند، مانند دستگاه‌های الکترونیکی، کاتالیزورها و حسگرها. توانایی روزافزون ما در درک و کنترل مواد در مقیاس کوچک باعث تولید مواد و محصولات جدید در آینده می‌شود.

نانو روی کنترل و ساخت ماده در مقیاس اتمی و مولکولی تمرکز می‌کند.

رابط های صوتی و چت بات ها

تا به امروز برای برقراری ارتباط با ماشین‌ها از نوشتن و تایپ کردن استفاده می‌کردیم، اما در آینده ای زدیک احتمالا بیشتر از رابط‌های صوتی و چت بات‌ ها استفاده می‌شود. این ربات‌ها مثل Siri و Alexa برای ارتباط بسیار مفید هستند و احتمالا کسب و کارهای بیشتری با استفاده از این رابط‌ها و چت بات ها صورت می گیرد.

رابط‌ها و چت بات ها انجام کارهای مختلف را خیلی آسان‌تر می کنند.

 

تشخیص چهره و بینایی رایانه ای

تشخیص چهره توسط ماشین‌ها، یکی دیگر از فناوری‌هایی خواهد بود که رشد بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر ربات‌ها می‌توانند ببینند، صحبت کنند و حتی فکر کنند. این فناوری به ماشین‌ها این امکان را می‌دهد تا جهان پیرامون خود را به صورت بصری تفسیر کنند. این مورد در موارد امنیتی کاربرد زیادی دارد.

امنیت سایبری

کاهش امنیت یکی از مشکلاتی است که با ظهور تکنولوژی و اینترنت به وجود آمده است. خیلی از مشاغل با تهدیدهای بی‌سابقه‌ای روبه‌رو می‌شوند و داده‌های آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد. در آینده امنیت سایبری برای کاهش و جلوگیری از این تهدیدات، با موفقیت رشد خواهد کرد.

امنیت بیشتر در زمینه اطلاعات و داده‌ها

 

وسایل نقلیه خودران

وسایل نقلیه هوشمند و خودران از اوایل دهه یعنی از سال ۲۰۲۰ رشد و توسعه بیشتری پیدا کرده‌اند. هوشمندسازی انواع اتومبیل، تاکسی، کامیون و کشتی در آینده امکان‌پذیر خواهد بود و نوآوری عظیمی انتظار بشر را خواهد کشید. در حال حاضر هم ماشین‌های بدون راننده وجود دارند، اما این فناوری گسترش بیشتری خواهد یافت. در همین دهه ماشین های هوشمند متحول می‌شوند و دیگر انسانی پشت فرمان اتومبیل‌ها نخواهیم دید!

کشاورزی مدرن و هوشمند

کشاورزی هم سهمی از فناوری دارد. کشاورزی هوشمند از اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و انواع تجهیزات برای تولید محصولات ارگانیک، با کیفیت و بازدهی بالا استفاده می‌کند. از ربات‌ها برای برداشت محصولات و از سنسورهای مختلف برای تجزیه و تحلیل خاک استفاده می‌شود.

 

کشاورزی مدرن و هوشمند هر ساله گسترش بیشتری پیدا می کند.

 

تکنولوژی‌هایی که در آینده زندگی انسان‌ها را متحول می‌کنند، معرفی کردیم. خیلی از این فناوری‌ها در حال حاضر هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما امکان رشد بیشتر آن‌ها وجود دارد.
برخی دیگر هم در آینده بیشتر توسعه پیدا می‌کنند و کاربردشان بیشتر مشخص می‌شود. به هر حال آینده عجیبی در انتظار ماست و هر روز با فناوری‌های پیشرفته‌تری روبه‌رو می‌شویم.

تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی انسان (بخش اول)

تکنولوژی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید